Tietoliikenneohjelmistojen ja multimedian laboratorio

TML / Opinnot

T-111.590 syksy 2002 - Digitaalisen median tutkimusseminaari (2-5 ov) L, 3D-äänen renderöinti


Tulokset

Kurssin tulokset löytyvät täältä. (250203, TL)

Ohjeita esitelmän pitoon

Tässä muutamia ohjeita esitelmän pitoa ja oppinointia varten.
Esitysten alustava aikataulu ja lopulliset seminaaripaperit.

Sisältö

Tämän syksyn seminaarin tarkoituksena on antaa osallistujille kohtuullinen ymmärrys 3D-äänestä ja sen renderöinnin eri osa-alueista, niiden ongelmista ja asioiden suhteellisesta tärkeydestä. Seminaarissa käsitellään aiheita, jotka voidaan jakaa kolmeen ryhmään:
  1. Huoneakustiikan laskennalliset mallit
  2. 3D äänentoisto
  3. APIt ja 3D äänen renderöinti peleissä

HUOM! Jos olet kiinnostunut seminaarista (eli aiot osallistua) niin lähetä sähköpostia Tapio Lokille. Jos joku alla mainituista aiheista kiinnostaa erityisesti niin mainitse siitä myös viestissäsi.

Esitietovaatimukset

Tässä seminaarissa ei ole varsinaisia esitietovaatimuksia. Johdatusluennoilla käydään lyhyesti läpi äänen fysiikkaa, psykoakustiikkaa ja suuntakuuloa, huoneakustiikan mallinnusta ja audiosignaalinkäsittelyn perusteita. Joitakin seminaarin aiheita käsitellään "tietokonegrafiikan" näkökulmasta, jolloin olisi hyvä jos osallistujilla olisi suoritettuna T-111.300 Tietokonegrafiikan perusteet. Lisäksi signaalinkäsittelyn perusteiden hallinnasta on hyötyä tietyissä aiheissa.

Aikataulu/Schedule

Seminaarikurssi alkaa kolmella johdatusluennoilla, jotka pidetään salissa A346 klo 16-18 seuraavina päivinä: Seminaaripapereiden kirjoittaminen aloitetaan heti johdantoluentojen jälkeen ja paperin kirjoituksessa on muutama välivaihe. Aikataulu on seuraava: Varsinainen seminaari kestää kaksi päivää ja se järjestetään Otaniemessä (sali vielä avoin) 16.-17.1.2003.

Suorittaminen

Seminaari suoritetaan tutustumalla yhteen opiskelijan valitsemaan tekniikkaan, josta pidetään esitelmä ja laaditaan artikkeli. Aiheen laajuuden mukaan kurssista voi saada kahdesta kolmeen opintoviikkoa. Lisäopintoviikkoja voi saada tekemällä aiheeseen liittyvän käytännön työn. Artikkelin voi kirjoittaa joko suomeksi tai englanniksi, paitsi jatko-opiskelijoiden joiden tulee tehdä seminaari kolmen opintoviikon laajuisena sekä kirjoittaa artikkeli englanniksi.

Aiheet/Topics

Seminaaripapereiden aiheet voidaan jakaa kolmeen ryhmään, jossa kussakin on alustavia aiheita:
  1. Huoneakustiikan laskennalliset mallit: ray-tracing, beam tracing, image-source method, waveguide meshes, solving the wave equation, radiosity, etc.
  2. 3D äänentoisto: binaural with headphones (and HRTFs), binaural with loudspeakers, vector base amplitude panning, ambisonics, wave field synthesis, etc.
  3. APIt ja 3D äänen renderöinti peleissä: DirectSound, EAX, Java3D, A3D/AuSim, 3DPA (Sensaura), AM3D, MPEG-4 AABIFS (perceptual and physical approaches), etc.
Tarkemmat aihe-esittelyt löytyvät erilliseltä sivulta.

Ohjeet

Kirjoitusohjeet kannattaa lukea, ennen kuin ryntää tekemään artikkelia.

Information for Foreign Students

Lectures will be in finnish, but it is possible pass the course with special arrangements. Contact the personel.

Linkit

  • IEEE digital library (works from HUT area)
  • ACM digital library (works from HUT area)
  • How to cite on-line references (by EBSCO)
  • Another on-line reference guide (by Apastyle)

    Henkilökunta

    Kurssi toimii prof. Lauri Saviojan alaisuudessa. Kurssia vetävät Tapio Lokki, Timo Aila, ja Jarmo Hiipakka

    Kurssi aiemmin


    Tämän sivun sisällöstä vastaa Tapio Lokki. Sivua on viimeksi päivitetty 25.2.2003.
    URL: http://www.tml.hut.fi/Opinnot/Tik-111.590/2002s/index.html